I dag er de fleste nye broer bygd med modulære prefabrikerte elementer som er malt i kontrollerte verksteder. Dette minimerer behovet for maling på stedet og gjør det mulig å bruke høyteknologiske malingssystemer som ville være vanskelig eller for dyrt å bruke på stedet.

Vanligvis er det bare nødvendig med reparasjon av transportskader og belegging av stedssveisede områder på byggeplassen. Avhengig av malingssystemet som brukes, kan topplakken også påføres på stedet.

Tikkurila har ulike tidsbestemte malingssystemer for ny brokonstruksjon. Malingssystemer som inneholder sinkrikt primer som Temazinc gir den mest holdbare beskyttelsen mot korrosjon. Se nedenfor noen eksempler på malingssystemer.

De mest holdbare systemene for C5-korrosivitetskategorier

Korrosivitetskategori C5-I Meget høy (industriell) atmosfærisk korrosivitetskategori.
Eksteriør Industrielle områder med høy luftfuktighet og aggressiv atmosfære.
Interiør Bygninger eller områder med nesten permanent kondens og høy forurensning

Korrosivitetskategori C5-M Meget høy (marine) atmosfærisk-korrosivitetskategori.
Eksteriør Kyst- og havområder med høy saltholdighet.
Interiør Bygninger eller områder med nesten permanent kondens og høy forurensning.

The most durable systems for C5 corrosivity categories

Holdbare systemer for korrosjonskategorier C3 og C4

Korrosovitetskategori C 3 Medium atmosfærisk korrosivitetskategori.
Eksteriør Urban og industriell atmosfære, moderat svoveldioksidforurensning. Kystområder med lav saltholdighet.
Interiør Produksjonsrom med høy luftfuktighet og litt luftforurensning, f.eks. mat-prosessanlegg, vaskerier, bryggerier, meierier.

Korrosovitetskategori C 4 Høy atmosfærisk-korrosivitetskategori.
Eksteriør Industrielle områder og kystområder med moderat saltholdighet.
Interiør Kjemiske planter, svømmebassenger, kystskip og båtmarker

Epoxy malingssystemer for interiør overflater

Det er innvendige flater som ikke utsettes for ugunstige værforhold.

has been added to saved.
has been removed from saved.
no